laatste deel rondje zuidwest - Reisverslag uit Perth, Australië van WilmarenIvonnedownunder - WaarBenJij.nu laatste deel rondje zuidwest - Reisverslag uit Perth, Australië van WilmarenIvonnedownunder - WaarBenJij.nu

laatste deel rondje zuidwest

Door: Ivonne

16 Oktober 2014 | Australië, Perth

Zondag 28 september.

Vanochtend ff een wasje gedraaid en ontbeten en toen met het vieze weer op weg naar hopetoun. We wilden eigenlijk via Stirling range national park Maja aangezien het regent heeft dat niet veel zin. Dus gaan we door het Fitzgerald national park naar hopetoun. Vanaf het begin van de weg door het Fitzgerald national park is het meteen offroad rijden. Dit werd onze eerste keer offroad rijden en ik vond het niet echt fijn want alles aan de auto maakte lawaai en trilde uit elkaar althans dat idee hadden we.

Uiteindelijk was het droog en nog redelijk zonnig en het zou voor ons alleen maar beter weer worden hadden we gezien. Je moet voor veel nationale parken betalen dus dat hebben we gedaan. Maar als het goed is kan je ook een pas kopen voor alle parken van een staat. Onderweg super mooie uitzichten gezien en mooie bloemen. In hopetoun 2 nachten geboekt op een camping aan zee, want we wilden de volgende dag de rest van het park bekijken. We hebben de tent opgezet en boodschappen gedaan, de was die we de ochtend gedraaid hadden, hebben we in de droger gedaan. Der na lekker gegeten en nog ff gebeld met de family en toen zijn we gaan slapen.

Maandag 29 september. Queens birthday in Australië.

Het visitor centre is dus gesloten vanwege Queens birthday. Op naar het park om alle leuke plekken langs te gaan. Het waren vooral stranden en soms uitkijkpunten. Erg leuk alleen wel veel wind. Na alle leuke plekjes gezien te hebben weer terug gegaan naar de camping. Daar even lekker aan het chillen geweest. Lekker een salade gemaakt voor late lunch en avondeten en lekker kaas met crackertjes gegeten. 'S avonds nog even op het strand gekeken, helaas net te laat voor de Sunset. De zon was al achter de wolken in de verte.

Dinsdag 30 september.

Vanochtend is wilmar gaan douchen en ik ging de auto inpakken en toen begon het opeens te regenen dus ik proberen om die tent af te breken zodat de tent niet te nat werd. Maar dat lukte niet echt en het begon ook steeds harder te regenen uiteindelijk was wil weer terug om te helpen Maja toen was de tent inmiddels al nat. Dus weer de tent nat mee in de auto. Toen op weg naar esperance. Onderweg een paar kangaroes over de weg zien gaan maar gelukkig niet geraakt en tussen 2 emu's doorgereden en allebei niet geraakt maar dat was kantje boord. Domme emu's die de snelweg oversteken.

In esperance willen we de airco laten maken dus van te voren gebeld met een garage en die hadden wel tijd. Dus afgeleverd bij de garage en die man heeft ons in het centrum afgezet en hij zou bellen als het klaar was. We gingen eerst maar ff pinnen ergens en derna lunchen bij een cafeetje. Het was een heerlijke maar kleine lunch je betaald er alleen best veel voor. Na de lunch zijn we langs een camping winkel geweest en daar hebben we icepacks voor een koeltas en een campingastankje gehaald.

En toen naar het visitor centre daar uiteindelijk een nationale parkenpas aangeschaft voor een jaar en dat is heel veel goedkoper dan dat je per keer gaat betalen. Bij het visitor centre werden we gebeld door die man van de garage en die zei dat ie niet het goede onderdeel had maar morgenochtend kon hij het wel doen want dan zou dat onderdeel binnenkomen van een andere garage. We hadden nu gelukkig nog een deel van de middag om toch naar de camping in nationaal park cape le grand te rijden en daar slapen. Dus we zijn naar cape le grand gereden, maar onderweg vroeg wil heb je dat tasje met de gekochte camping spullen ook, ik zo onee dat ligt nog in het visitor centre. Dus wij weer omgekeerd en weer terug gereden, gelukkig was het er nog. Dus nu eindelijk op weg naar het park. Daar een plek geregeld voor 2 nachten. We hebben toen de zonsondergang en kangaroes gezien. Daarna eten gemaakt en gegeten in het donker want ze hadden geen licht in the camp kitchen. Daarna de tent ingedoken om te gaan slapen.

Woensdag 1 oktober.

Vanochtend heel vroeg opgestaan want het is minstens 3 kwartier rijden naar esperance en we wilden daar voor 9 uur zijn. We hebben de auto afgeleverd en gevraagd of die jongen ons even naar het centrum kon brengen. In het centrum zijn we lekker op een bankje langs het water gaan zitten en van de uitkijk te genieten. Even later zijn we naar het centrum gelopen om bij een andere campingwinkel te kijken voor extra stevige haringen maar die hadden ze niet en vertelden ons waar we die wel konden vinden.

Even later werden we alweer gebeld door die man van de garage dat het weer niet gelukt was want we hebben niet de originele airco erin zitten dus we konden het beter in Perth laten doen. Het was nog maar rond 10uur dus hadden alle tijd. Eerst boodschapjes gedaan en de haringen gehaald bij een ander camping winkel. Toen zouden we naar het nationaal park gaan maar eigenlijk wilde ik wel een awning(luifel) voor aan de auto. Wil wilde het eigenlijk niet maar ik zei we kijken wel eerst hoe duur het is. Toen even gekeken en gevraagd of het wel op onze auto kan en dat kon wel. We hoefden er niet lang over na te denken en dus gekocht en gevraagd aan de mensen van de winkel of we hun gereedschap mochten lenen en dat mocht wel. We hebben toen anderhalf uur zitten klooien met dat ding maar het zit er op en is echt super cool de luifel is 2,5 bij 2.

Na de awning eindelijk weer op weg naar het park en dan de leuke uitzichtpunten bekeken. Waren mooie uitzichtpunten en een mooi strand alleen het waaide weer erg hard. Daarna weer naar onze camping gereden en daar op een heuveltje gaan zitten om me moeder te bellen want die is jarig vandaag. We moesten halverwege op de heuvel gaan zitten anders had ik geen bereik. Dus me moeder gebeld maar die was er niet, die was aan het werk. Dus ff met me vader gesproken en gezegd dat we gaan proberen om later te bellen maar dan is het hier al donker dus dan gaan we het heuveltje niet meer op, maar miss kan ik op zo'n paaltje gaan staan en heb ik dan miss ook wel bereik.

We zijn toen maar eerst ff gaan genieten van de zon en toen voor het donker werd ff gaan eten en de nieuwe tentharingen erin geslagen. Na het eten geprobeerd om te bellen maar ik belde toch nog te vroeg. Dus na een half uur weer gebeld en toen was ze wel thuis en hebben haar gefeliciteerd en heel kort gesproken en zei dat ik er later deze week nog wel ff goed zou bellen want er was veel wind en het was ijskoud om daar op dat paaltje te staan bellen. Der na de tent ingedoken en nog ff verhalen getypt op me telefoon en toen gaan slapen.

Donderdag 2 oktober.

Vanochtend weer heel vroeg opgestaan om naar hyden(wave rock) te gaan rijden en hopelijk daarna nog een stukje verder om de volgende dag door te rijden naar Perth omdat we daar juist vroeg aan willen komen om de airco te laten maken en miss de 2e batterij te laten nakijken en evt vervangen. We waren nog redelijk op tijd bij wave rock, zag er erg mooi uit, echt apart hoe zoiets alleen hier staat en nergens anders, maar wel gaaf om te zien. Daarna ff wat koud drinken gehaald bij de kiosk en toen doorgereden naar corrigin om daar te overnachten en dan hoeven we morgen nog maar 3 uur te rijden naar Perth.

Aangekomen in corrigin een was gedraaid en ff heerlijk gedouched. Daarna de was in de droger gedaan en in de camp kitchen eten gemaakt en gegeten en een wijntje gedronken en nog ff met me mams gesproken. Daarna de was opgehaald helaas was het nog niet helemaal droog dus dan de volgende dag in Perth maar laten drogen. Na de was zijn we de auto ingedoken om daarin te gaan slapen.

Vrijdag 3 oktober.

Vanochtend werd ik rond 06:30 wakker want moest naar de wc en toen ik terug kwam was ik al klaar wakker van de zon enzo dat ik aan wil vroeg van zullen we eruit gaan en hij zei dat had ik ook al in gedachten, dus we zijn gaan opstaan, ff snel cracker eten in de auto en toen rond 7uur gaan rijden naar Perth. Volgens de navigatie komen we aan rond 10:10 en die had dit keer wel gelijk, eerder deze vakantie had ie geen gelijk en stuurde ons via een langere route. Wilmar had bij een benzinepomp onderweg even naar de garage gebeld om te vragen of ze tijd hadden en dat hadden ze wel.

In Perth hebben we de auto ingeleverd en zijn we naar een station gelopen om met de trein naar de stad te gaan. Daar een beetje rond gekeken en wat gegeten en beetje chillen. Uiteindelijk telefoontje gehad van de auto en ze denken dat er een lek zit en bellen straks terug met een prijsopgave. En wachten en wachten maar geen telefoontje en ik wilde graag weten hoe lang het nog gaat duren want dan weten we wat we nog kunnen gaan doen. Dus hebben we zelf maar gebeld en toen konden ze de schakelaar van de airco de hele tijd niet vinden, maar ze hadden al bedacht dat ze zelf een schakelaar erin maken om het toch te fixen. Dus het zou tegen 16:30 klaar zijn. Dus wij snel weer de trein gepakt om daar op tijd te kunnen zijn. We waren daar mooi op tijd en we hadden de prijs inmiddels ook gehad onderweg maar die vond Wilmar te hoog en wilde er tegen in gaan en ik voel me daar meestal niet zo gemakkelijk bij dus ik zei dan blijf ik wel buiten wachten. Het wachten duurde nog best lang omdat wilmar meteen ook over die 2e batterij was begonnen en dat hebben ze toen gecheckt en ze zagen dat die batterij maar 1/5 werkte dus dat werkt niet echt vandaar dat de koelkast er elke keer mee stopte. Dus ze hebben er meteen een nieuwe ingezet en dat is meteen een heavy duty batterij dus die moet heel goed werken.

Eindelijk waren we klaar bij de garage. We hadden toen bedacht dat we bij de IKEA gaan eten want dat is niet zo duur en wilden toch nog een kussen voor Wilmar kopen daar. Heerlijk gegeten bij de IKEA en toen nog bekijken waar gaan we slapen vannacht. Een hele discussie want campings kan je nu niet meer heen want het is na 6 uur en dan mag je er niet meer op althans dat hadden we tot nu toe gemerkt. Dus de volgende optie was een hostel en ik wilde gewoon graag terug naar het hostel waar we in het begin van de vakantie verbleven. Maar wil wilde graag in het noorden verblijven want dat scheelt morgen weer rijden. Dat wilde ik ook wel maar had al gezien dat er vrij weinig zat. Toen had meneer wat gevonden in het noorden maar dat bleek 2 straten verderop van het hostel te liggen waar we eerst waren. Uiteindelijk heb ik wil over kunnen halen want het scheelde maar een paar dollar en bij de mijne heb je ontbijt (toast, jam, pindakaas en cornflakes) en bij die van wil niet en we wisten gewoon wat we konden verwachten bij de mijne(een heerlijke douche). We hebben gebeld of ze nog plek hadden en ja dat hadden ze. We hadden een 4-bed dorm maar we waren maar met ons 2en dus de kamer heerlijk voor ons zelf. Die avond had ik beetje last van me buik dus toch maar niet de stad in op vrijdagaaf. Lekker vroeg gaan slapen.